סייבר פרטיזנים - בחירות בלרוס 2020

מאת: אביתר גרינשפון

For the English Version

לכל אורך היסטוריה האנושית, מידע היה בעל ערך ולעיתים אף גורם מכריע בסוגים שונים של עימותים: צבאיים, כלכליים או פוליטיים. במהלך 2020 התקיימו בחירות כלליות בבלרוס. הבחירות היו סוערות מאד, כאשר מצד אחד ניצב נשיא מכהן, שנמצא 26 שנים בראשות המדינה, אלכסנדר לוּקָשֶׁנְקוֹ (Алякса́ндр Лукашэ́нка) ומולו מספר מועמדים חדשים שהציבו לעצמם כמטרה להדיחו ולהוביל שינויים מרחיקי לכת במדינה. על אף שהבחירות הפורמליות הסתיימו ב-8 לאוגוסט 2020, הן הציתו גל מחאה רב היקף וסוער שמתקיים עד עצם היום הזה.

במהלך תקופה זו בבלרוס, ניכר שימוש הולך ומתרחב בטכנולוגיות המידע והסייבר, כאשר גורמים שונים באופוזיציה המקומית משתמשים בהן בשביל להקנות לעצמם יתרונות בהתמודדות עם כוחות השלטון ובדעת הקהל המקומית והבינלאומית. אחד המהלכים הבולטים לעין בתחום הטכנולוגי הא הקמת יחידות "סייבר-פרטיזנים" ("Кибер Партизаны"). פעילות מחאה זו, כאשר היא מבוססת טכנולוגיה, שמה לה למטרה בדומה לקונספט פרטיזנים לפגוע ולשבש את סדרי שלטון קיימים. המושג פרטיזנים הינו שגור מאד בבלרוס, מייצר קונוטציה של יחידות פרטיזנים במלחמת העולם השנייה, מאבק עממי ובעיקר צודק.

גם אם חלק משיטות הפעולה שלהם כבר היו מוכרות בעבר, ניתן להתרשם שהרתימה של הטכנולוגיות לטובת המאבק הינה רחבה וייחודית בהיקפה וטיבה. הסיפור של "בחירות בלרוס  2020" מלמד אותנו על תהליך הולך ומתקדם של הטמעת הטכנולוגיה בחברה והשימוש שנעשה בה לצרכים שונים. בשביל להבין את המאפיינים הטכנולוגיים הייחודיים של הפרשה, לפניכם הקדמה רחבה יחסית של המצב הפנימי והגיאו פוליטי של בלרוס.

קראו את הבלוג המלא כאן

 

https://csrcl.huji.ac.il/sites/default/files/csrcl/files/screenshot_2020-10-20_104417.pngsave.png?m=1604783262